Follow me& leave your blog's link at my twitter,ll follow u back :)

Wednesday 25 January 2012

ey pelis la..

lau tgk tajuk tu nmpk bunyik cam marah en..ta mara un...saje je..hoho..smlm punya la semgat nk tengok citer keramat(konon2 peminat citer antu)...tup2..citer tu ta siokk un..ta fahm..ape motip citer tu ntah...kejap pegi scene ni..kejap g situ...ckp un ta jelas....overall...ite rate dis muvie as "xbest" bcoze of the plot maybe..but yg lain tu ok lah...ey tulun la...ta sonok tgk citer yg ta fahm..dush3...
                                                                                                                                                                                            ni citer keramat yg Malaysia punya..Bukn yg Indonesia horror muvie tu....ey pelis la jugak! bila baca muvi sinopsis baru faham lorrrrr gini ke..gitu rupenya..adui..tgk gambo..mmg cam seram...so if nk taw..watch it yourself...maybe i've watched too much horror muvie..so yg ni best tp ta best..lololo...
tp ade yg dier sebut pasal qarin n tongkat lam citer ni..Qarin tu ape deh? korng tawu..meh kita menawukan diri..ak un bru tawu ni...lam citer keramat ni..dier kata pendamping..pastu si Nasti ni..amalkn ilmu itam dgn Qarin untuk jaga diri dan keluarga..n bila dier mula bg ape yg Qarin ni nak..manusia pulak akn jadik hamba dier...gitulah...ta fhm sgt benoo..ilmu cetek..

ok lets read dis..

Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping manusia. Boleh dikatakan ia sebagai "kembar" manusia. Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada qarinnya sendiri. Rasulullah s.a.w. sendiri tidak terkecuali. Cuma bezanya, qarin Rasulullah adalah muslim. Manakala yang lainnya adalah kafir.

Sabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah Mas'ud r.a. maksudnya: "Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabdanya: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja."
(Riwayat Ahmad dan Muslim)

Qarin akan berpisah dengan "kembar"nya hanya apabila manusia meninggal dunia. Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang. Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili. Tetapi qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan manusia.

Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi oran beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang megikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus, "Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu." Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: "Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum'


conclusion...ade bnyk lagi hal2 dunia yg belum tawu..urm..ni serba sedikit pasal Qarin..yg laen tu..kome pikio lew sendirik..TTFN...=)

0 comments: