Follow me& leave your blog's link at my twitter,ll follow u back :)

Thursday 3 March 2016

kenapa aku memasak?


hee..salam sayang2 semua..pergh..lama bebenor tak hupdate...mengalahkan yb..."bz nau dak mimi ni" (gaya org melka ckp)... hahaha..xde la bz..tp bnyk urusan...wakaka

harini smbil2 skroolll resepi masakan kat facebook ha... (kunun2 cri idea nk msk ape lunch, kunun la..haha).. terbaca ini..
.
.
.
.

xpasti ini hadis sohih ke tak sohih..sbb skrg ni bnyk betul hadis palsu

so..ap kaitan dgn words kat atas tu....huhu...main reason aku mask bukan sbb nk parit or ape2..tak dinafikan ye...bukn senang nk masak hari2..even housewife mcm aku..kdg tu..aku mls nk msk..laki aku ne beli tapaw..haha...nnti dah keje lagi lah susah nk mask...

Alkisahnya........masa zaman bercinta sakan zaman monyet2 dulu...yup..mmg aku dah tekankan kat si dia yang " i xpandai masak taw...." or like " if i rasa nk mask i msk, u ok ke?" hahaha..the truth is.. bukn aku xreti mask..but aku nk kan lelaki yg tak mengharap pape dari aku..haaa...penah la once ad satu lelaki ni...dia kata ke aku..nnti dah kawen..permpan kne pandai msk..kena la mask..bla bla bla...ceit..mmg aku rejek awal2 laki cmni..ai..ko nk cari bini ke nk cri tukang mak? ha?

hahaha..but..my bakal hubby lulus ujian dgn cemerlang..now alhamdullillah dah kawen dah pon..haha...but lps kawen my husband plak yg trkojot..eh u boleh mask la..sedap plak tu....heee...chia chia chia bunyi nya bila kena puji..wakakaka..lagi best bila laki ko...lps dah abis dua pinggan nasi..
"awak, nasi ade lagi x?" hahahaha...ade bu ade..meh nk tmbhkan...haha

betul kan? hehe...i x tipu...




experiment dgn oven baru time ni.. #weekend project


ok lah..post ni bkn nk kata aku pandai masak..NO NO NO..its not that aku pndai msak..but then effford to at least masak...pesanan aku kepada bakal wife and earky wed wife..xkisah lah u keje or non working wife..at least sekali seminggu kena cuba amik sikit masa untuk masak..simple2 pun jadilah..#selfnote

pernah ad satu mlm husb laapr..then pagi2 buta aku bgun goreng ayam....tak kesah wlpoun husb kata xpela...i ok..haha..no no..u tunggu sat..i mask..hahaha
dats y bagai di pam pam laki aku,,hahaha (another evil plan to make him gemok dari i)

starting before kawen...aku mmg xreti pon mask...sbbnya sibuk study(kununnya la)..dok univ..lagi lah tak mask..even time msc..mmg xkuase la nk mask..housemate yg lain...kalo mask..aku tukang paw je..hahahaha..but when u dah kawen..tanggunjawb tu dtg dgn sndri esp bila ko dok umah...husb keje sorng2...kesian je tgk..hahaha... but.. u av to at least try..jgn bg alasan xnak mask..

n my prinsip is.... selagi mampu aku akn cuba masak...untuk suami dan anak2..contohnya..macm mak kite...slalu kite akan ckp..masakan mak yg paling sdp! well i want my kids to feel like that tooo..msing2 xsabr nk blik nk mkn maskn mak! heee... somi plak..belom wktu lunch lagi dah sibuk sms.."syg msk ape harini?lapooo" hehe 

n yg pling best bila ur husb mmg reti masak..n skillfull in the kitchen...so olmost every weekend..we have weekend project..time ni la sesame msuk dapo..masak sdp2..haha..then melantak cam gila then terbongkang cam ulor..well..smntra belum ade beby....we have 2 use our time bercinta gituw..haha

alhamdullilah...setahun bergelar house wife...bnyk mgajar aku..haha...even mula2 agak susah bila brtmbah tnggujawb..but lama2 u akan buat semua sbb kasih syg u pada family....bluek( ayat poya..sila muntah).. lps ni dah mula keje..ad beby..huhu..mungkin terbatas sikit la kekerapan mask tu...but InsyaAllah..i will try my best!!! haha

tq awak..bb menerima saya daripada kosong...dari xreti pape kpd tukang masak..hahahahaha..tq jugak..telan je sume masakan experiment i yg kdg2 xmnjadi..hahahaha...

p/s: baru2 ni blik kg kat behrang, perak....tak pasal2..my opah bg semua bahan...beras,rempah,ayam ikan...nh...harini mimi masak....opah tgn xlarat..
.
.
.
 aku masak sorng2 taw..tp opah n mak long ak wingman la..tukng potong2 bagai...nasi beriyani, ayam mask merah, ikan cencaru bakar..n alfalfa tumis..hebat? i cant even believe myself...hahaha...sdgkn dulu zero knowledge..now after a year, i can massk untuk 11 org makan trmasuk tetamu yg datg..haha..bngga sat :)))))


so.... pada gadis2 yg nk kawin tu...smbil2 tu bljaq la mask noh..xsusah cgt un..antara mau dgn xmau je...hehe.... jgn piki sgt bab mask ni..kalau aku boleh buat..y not u ? haaaa.....

sbb kawin ni bukn mudah..
1- nk bgun sediakan sarapan wlopun segelas air pans (aku pling liat nk buat sarapn..haha)
2- nk kena bgun awal pagi mask untuk bersahur
3- if housewife..nk msk lunch (sbb my husb everyday balik untuk lunch kat umah)
4- if dah ada ank..bila time nk cri masa nk mask?
5- ptg nk siapkn makn ptg lak..
6- tu xtrmsuk laundry..bsuh sidai lipat..n many more,,hahaha..nsib la dpt somi rajin menolong..

masak xperlu susah2..simple2 je sudah ( tp if husb u tak cerewet la..if cerewet nasibla..hahaha)...

sekian laporan dari sy:
1.  pekerjaan - surirumah yang mempunyai mster in biomedical electronics (research)
2. 1 year plus experience..
haha..chiauu

maapla..pnjng plak aku bebel.. :P


membulat bagai johan..hahahahahahaha...



0 comments: